poniedziałek, 14 października 2013

Cukiniowo

Moja osobista twórczość kulinarna jest zwykle przetworzeniem rzeczy, które obecnie mam w lodówce lub wynika z chęci odmiany menu. Stąd dziś na stole pojawiła się tarta z cukinią i pomidorami. Tarta smakowała, według słów mojej współlokatorki "genialnie", choć ona potrzebowała ją dosolić... 




Z podanych proporcji na kruche ilość ciasta, które wychodzi spokojnie wystarcza na 2 duże lub 3 średnie tarty. Ale zarobione ciasto można po prostu zamrozić i wykorzystać później.

Kruchy spód:
1 kg mąki
250 g masła (margaryny)
1 jajko
1 żółtko
2-3 łyżki śmietany
1 łyżeczka proszku do pieczenia (choć ja nie dodałam )
sól/cukier
ew. inne przyprawy. ( u mnie: mieszanka ostrych przypraw)

Ciasto zarobić i wylepić formę do tarty. Zeszklić cebulkę z czosnkiem. Na tym położyć cukinię pokrojoną w cienkie plasterki  i poddusić/podsmażyć (do odparowania). W tym czasie, podpiec spód ok. 15 minut w temp 180 stopni. Następnie na ciasto wyłożyć cukinię, pokrojone pomidory i uniwersalny sos.

Sos:
2 jajka
1/3 szklanki mleka
1-2 łyżki śmietany
1 białko
sól/cukier
ew. inne przyprawy

Włożyć ponownie do piekarnika, na około 20 minut w temp. 180-200 stopni - do tzw. "suchego patyczka".


marcelina